lördag 25 mars 2017

Alltså finns det en mycket coolare stil än steampunk?

Steampunk är enligt wikipedia en ”typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, som tog sin början i slutet av 1700-talet men före andra industriella revolutionen 1870-1914.”
”Karaktäristiskt för genren är teman och material som synlig mekanik, kugghjul och mässing. Steampunk utspelar sig vanligtvis i en viktoriansk miljö men genren har förgrenat sig och inkluderar nu alla tänkbara tidsåldrar och historiska miljöer, exempelvis medeltiden, bronsåldern och antiken.”

Det låter ju ganska coolt eller hur? Genren finns inom literaturen – Jules Verne bland annat. Den återkommer i mängder av filmer. Filmlistan nedan är några av mina favoriter inom genren, men det finns många fler. Den finns definitivt inom konstnärs och hantverkskretsar!

The League of Extraordinary Gentlemen
Baron Münchausens Äventyr
Sherlock Holmes
The Prestige
Van Helsing
The Time Machine
Sky Captain and the World of Tomorrow


För den inredningsintresserade så är det en flirt mellan industristilen och den viktorianska eran. Jag anser att den som inreder steampunkinspirerat måste ha en hel del humor. Jag menar, sätta upp ett cykelhandtag i badrummet som handdukshängare, eller att ha strutsfjädrar i en vas byggd av cykelkedjor. Om du älskar steampunk, så har du barnasinnet kvar, du är nyfiken, öppen och kan se andra sidor av saker som andra inte ser.

Jag tänker inte lägga in någon bild här, men uppmanar dig verkligen att göra en googling Steampunk decor och välja bilder. Eller om du känner att du har några veckor att slösa bort, gå in på Pinterest och gör samma sak. Jösses Amalia vilka coola saker det finns!
Att jag inte lägger in en bild, beror på att det är full fart med trädgårdsarbetet denna fina helg, och börjar jag leta bland mina favoritbilder, så lär jag inte sluta förrän helgen är över. J


Åh nej, jag känner att Pinterestsuget börjar sätta in, bäst att jag stänger ner datorn nu!


“Steampunk is...a joyous fantasy of the past, allowing us to revel in a nostalgia for what never was. It is a literary playground for adventure, spectacle, drama, escapism and exploration. But most of all it is fun!” 
― George Mann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar