torsdag 2 mars 2017

Växtkraft, växtvärk och växthus


Facebook är vidrigt just nu.

Flödet är fullt med bilder på underbara odlingar från förra året. Rabatterna prunkar med underbara blommor i de mest fantastiska färger. Odlingsbäddarna svämmar över med krispig spetskål, knubbiga morötter, djupröda tomater och supersöta jordgubbar. Bilderna på växthusen visar fräscha gurkor i långa rader och djupröda chilifrukter.  Ofta visar bilderna även en fantastisk ljussättning i växthuset, med käcka ljusslingor ovanför sköna stolar bredvid ett rustikt bord på vilket två glas rosé står i perfekt rena kristallglas.

Jaha? Men vaddå då? Det låter ju underbart tänker du, så vad i hela friden är problemet?
Problemet är bara ett: Ingen av bilderna är mina! Och jag är avundssjuk, så avundssjuk att jag nästan känner hur hornen växer ut ur pannan på mig! Jag vill också ha stora frodiga plantor i mina grönsaksland. Jag vill också ha ett växthus fullt med tomat, chili och gurka. Jag vill också sitta i växthuset en kylig sommarkväll och bara njuta av livet.

Att ordna ett par grönsaksland kan jag nog mäkta med. Plats finns. Men landet ska ju fyllas också och det är här det börjar bli problem. Om det bara vore att slänga ner frön i hyfsat raka rader så vore det ju heller inga större problem. Men det är mycket som antingen ska förodlas för att hinna växa och bli fullmoget i vårt klimat och då finns det två alternativ. Förodla själv eller köp plantor som någon annan har förodlat. Det sista alternativet går fetbort, för det blir så dyrt. Det andra alternativet, att förodla hemma, innebär vissa svårigheter för mig. Jag har för lite ljus. Växtlampor kostar en hel del så min plantfabrik består just nu av ett plan i en lagerhylla och två skrivbordslampor. Det är lite litet om man säger så. Min plantfabrik lider av extrem växtvärk med de 20 tomatplantor och 4 plantor jordmandel som står där och trängs.

Men växthus då, det kan du väl ordna Mejja? Jo, jag kunde det fram tills igår, när bilen fick domen att det krävs en operation som kostar 14 000 för att den ska leva ett par år till. Jag vill, vill, vill ha ett växthus! Jag får väl slänga upp ett av campingtälten och sätta in en batterislinga istället. Rosévin i kristallglas ska nog ordna sig J


Jag hade kunnat fixa både växthus och bil om det inte vore för min önskan att gå i pension om 9 år. Men som det är nu, så får jag vackert hålla i slantarna, och drömma, och önska…

”Weeds are flowers too, once you get to know them
- A. A. Milne

2 kommentarer:

  1. Det har nog tagit många timmar att fixa till de där fina bilderna du är avundsjuk på :) Garanterat fake news :o

    SvaraRadera
  2. Joe, jo jag veeet. Men det är som värsta trädgårdsporren och jag är väl tyvärr lite missbrukare på sådant verkar det som!
    Men mina tomatplantor har i alla fall 4 blad var nu! :)

    SvaraRadera