fredag 17 februari 2017

Prepping - trend eller nödvändighet?

Det är lika bra att erkänna med en gång. Jag är en prepper.
Nej, jag har ingen bunker jag har fyllt med vapen och flera ton med mat. Jag bor i en helt vanlig villa – men jag har en hel del saker undanstoppat i skåp och lådor.
På senare tid har det poppat upp varning efter varning på diverse kommuners hemsidor om att det är viktigt att kommunens medborgare kan klara sig på egen hand i 72 timmar. I Aftonbladet säger Ygeman samma sak. Karlavagnen hade ett inslag om det i veckan. Ja, till och med Mix Megapol har tagit upp detta. Är det på grund av att prepping har blivit trendigt så att ”alla” ska haka på, eller ligger det något mer bakom detta?
För egen del så oroas jag av det allmänna läget i världen. I Vita Huset sitter det en riktig pajas, som ingen riktigt vet vad han kommer att hitta på. I och med att han nu är ledare för en av supermakterna i världen, så påverkas omvärlden av hans beslut. Till exempel så är klimathotet bara påhitt enligt Trump. Hur detta kommer att påverka oss får vi se. Putin, ledare för en annan av supermakterna mullrar på rätt bra på sitt håll, med sin önskan om att återskapa gamla tiders Ryssland. Kommer han fortsätta att annektera omliggande områden tills att han har lyckats?
Kylan i södra Europa har orsakat höga priser på grönsaker och det har stundom gapat ganska tomt i hyllorna i grönsaksdiskarna. Brist på sallad och tomat är just inget som skadar oss, men det visar ändå hur beroende vi är av import och hur sårbara vi är när importen inte fungerar. Rapport efter rapport visar att efter bara ett par dagar kommer hyllorna i butikerna gapa tomma om inte importer och transporter fungerar.
Vädret är också en lite rolig sak som kan ställa till det för oss. Någon som kommer ihåg lilla Gudrun och Per? Eller kanske vintern där många av oss klättrade upp på våra hustak och skottade bort en meter snö? Åska som slår ut elen under en eller flera dagar?
Åh, eller min senaste personliga katastrof – hela familjen däckad i influensa? Visst, vi hade kunnat be någon granne eller bekant åka och handla lite juice, Alvedon, glass och snorpapper, men det var väldigt skönt att kunna plocka fram allt vi behövde ur skåpen. Vi kunde till och med åka och hjälpa min likaledes influensadäckade mor med allt från medicin till mat, utan att ta omvägen via en affär och smitta ner alla andra besökare.
Jag tror att det bara är korkat att inte inse att läget kan ändras – snabbt.
Att ha vatten, mat och ett spritkök hemma gör att jag vet att min familj kommer att vara mätt och belåten. Vi har även spritkök och en obscen mängd värmeljus hemma, så matlagning och ljus skulle inte vara problem vid strömavbrott. Vi råkar ha en öppen spis hemma, så vi kan även hålla oss varma och gosiga. Eftersom jag är den jag är, så klarar vi oss bra mycket längre än 72 timmar och det känns bra.
Men detta är en spretig blogg, så nästa gång kommer inlägget att handla om något heeelt annat!

“By failing to prepare, you are preparing to fail.” 
 
Benjamin Franklin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar